Friday, May 20, 2011

Ya Allah, Aku Ingin Sekali Berhijab!


Yes, bloggers...
Saya nak sangat2 berhijab, totally berhijab...
Memang last few months dah wat 'trial', alhamdulillah so far.
Makna trial tue saya nak biasakan diri untuk memakai tudung, menutup aurat, menyempurnakan ibadah shalat, dan lain2nye...

Honestly, ngan my family, saya only bertudung masa Raya, masa ada pengajian, hmmm... tue jer...
Tue pon memang kat my environment nie time Raya/pengajian yang xbertudung tue memang pakai tudung/pashmina camtue jer (nampak bangs rambut) tapi saya suke tutup semua...
Saya rasa macam pelik orang nak pandang kita sebab selalunye xbertudung then tetibe bertudung, so memang dalam normal occasion saya xde la pakai tudung, xnak bagi orang bertanya2...
Tapi, saya akan sangat happy tau kalau ada kesempatan bertudung, Betol, xtipu!!!
Lagi happy daripada dapat kesempatan pakai baju2 yang sexy2.
Memang masih ada keinginan untuk pakai baju yang sexy (bukan yang dedahkan badan sangat2 yer, tapi baju yang ketat sikit, but still berlengan, mungkin dress yang panjang sampai bawah lutut), tapi happynyer saya pakai tudung dan tutup aurat lagi happy dari saya pakai baju2 yang 'terbuka'.


Macam hari tue, nak pegi shopping barang sikit kat Jakarta with my sister in law.
Kita nak naik motor jer... Dahtue helmet dah lama xpakai, berhabuk dah...
Mom cakap pakai la kain untuk cover, tudung ke ape...
Laju jer me terus amek tudung, dan pakai...
Mom sempat cakap, "Heee, u nie pakai tudung sebab nak jaga rambut jer... ish ish"
Dalam hati saya berkata, "Takde la mak, mmg nak pakai tudung pon... tapi cam... malu."

Malu, sebab saya nie bukan la makhluk yang sempurna.
Ilmu agama pon xde la pandai sangat.
Tapi cakap tak tahu sangat pon tak la...
Masa sekolah menengah dulu pernah jadi asisten cikgu agama untuk kelas mengaji Al-Quran.
Entah saya yang pandai mengaji ke budak2 kat sekolah tue xde yg reti mengaji?
Alhamdulillah, bole la mengaji, sholat, puasa...
But still, saya nie bukan orang sempurna yang selalu bangun tengah malam untuk bertahajjud, xselalu puasa Isnin Khamis... Tapi insyaallah saya selalu ingat Allah, everytime Allah bagi cubaan, beristighfar, mengucap Alhamdulillah setiap Allah bagi rezeki dan kebahagiaan...
Tapi, sudah layak ke saya berhijab???


Semalam gi jalan2 ngan mom, saya cakap saya nak bertudung...
Mom ada cakap lagi, "Kenape plak tetibe nak bertudung?"
Me jawap je, "Saje nak ikut mak bertudung, lawa..."
Entah apa mak fikir selepas saya jawap camtue jer...
Either happy dapat anak nak tutup aurat... 
Atau.... pelik ngan perangai saya?


Sangat sedih, nak berhijab pon kne takut ngan penilaian orang kat kita.
Takut orang cakap kat belakang, in case diorang nampak yang saya berhijab tapi belum sempurna menunjukkan perilaku seorang muslim.
Takut orang cakap kat belakang yang baju saya pakai masih terlampau ketat dan belum sempurna menutup aurat... Takut je tiap2 nak start berhijab.
Sebab dulu masa duk kat kolej this ever happened, ada orang cakap kat belakang, then even cakap terus kat depan muka saya sendiri, memang org tue cakap baik2, moreover org tue one of my best friend jugak, tapi last2 I decided buka balik tudung tue :(

Ada lagi alasan, saya takut berhijab sebab takut susah nak cari keje.
Hello? (this I'm telling to myself) rezeki xkan pegi kemana2...
Lagipon, ade ke rasa nak bekerja skrg2 nie?
Bukan saya dah decide nak wat business je... (cite kat SINI pasal what to do after kahwin)
Ade ke wat business mewajibkan free hair?
So, pasal keje nie xbole jadikan excuse for me to not starting berhijab!

Terfikir lagi pasal usia yang hanya Allah yang tahu.
Setiap pegi balik KL-Jakarta naik flight selalu berkata dalam hati,
Apa cite kalau tetibe pesawat jatuh dan saya mati?
Ada ke saya dah siap?

Suatu masa dada rasa sakit (orang cakap selalunye yang macam tue sakit jantung, tapi saya xcheck kat hospital lagi), saya selalu teringat what if time tue je Allah cabut nyawa saya, tak bagi saya bernafas lagi?
Ada ke saya dah siap?

Semalam seorang blogger baru je mati dalam usia sangat muda.
Alfatihah untuk Telor yang mungkin hanya satu diantara ramai orang yang mati dalam usia muda.
Tahu ke kita, bila masa kita mati?
Tak kan?
Kita just bole ikhtiar untuk hidup di dunia.
Dan ikhtiar untuk hidup di akhirat.
Saya sangat takut kalau dah ingat kematian.

MY WEDDING, BERHIJABKAH SAYA?

Saya dah pernah tulis cerita pasal nie kat SINI.
Terus teruja selepas tengok video wedding Tito & Dian kat SINI, pastue, me terus google sape diorang tue?
Dian tue ialah pereka fesyen muslimah kat Indonesia, quite famous with lines of hijabers celebrities jadi kawan2 dia. Diorang happy with what they wear, xde la baju2 yang nampak 'kuno', but all menutup aurat & loose... 
So me terfikir, why? Why saya nie still takut berhijab?
Takut orang2 cakap kat belakang? Takut xleh ber fesyen? Takut jadi xlawa? (mmg la sekarang pon xlawa keh keh keh)
Sekarang2 kan, saya lagi suke tengok perempuan2 berhijab, nampak comel, cantik...
Untuk orang2 macam saya, dan orang2 kat luar sana yang memang nak terus bergaya, ikut tren fesyen, semestinya xpayah takut sebab trend baju dan jubah2 muslimah nie sangat cantik2.
And I like it so much!


Akad nikah memang nak pakai tudung...
Tapi resepsi nie, masih fikir2 lagi...
Taknak paksakan sangat apa yang hati nie belum 100% yakin.
Afraid it will turn out bad in the end.
But then I like the progression and hope this will go towards something giood.
Amin.

Kawan2 bloggers, dengan korang je saya bole share pasal nie...
Mekaseh dah sudi baca...
Advice from korang sangat dialu2kan...
Mekaseh :)




twitstamp.com

6 comments:

slow slow belajar pakai, soon ok la tu =) memang tak boleh dipaksa bab tudung ni.ikut keinginan kita juga.kalau kita nekad nak, memang boleh.

InsyaAllah...yang penting NAWAITU

hi dear...u can always to remember yg berhijab itu adalah wajib dan suruhan daripada Allah..bukan undang2 famili kita or bukan undang negara..tapi undang2 yg Allah tetapkan..so setiap ape yg Allah tetapkan kita kenala ikut..sama jugak dengan solat kan? it is the same thing..sama2 wajib..sebab berhijab itu adalah utk kita menutup aurat yg hanya boleh dilihat oleh muhrim kita aje..suci kan agama kita..bukan senang2 nak bagi aurat kita org lain tgk..at the beginning mmg rasa ralat sikit bila kita nak buat perubahan..saya pun cam tu..masa umrah saya dah membiasakan diri utk pakai jubah, pakai stokin tangan n sarung kaki.. tapi bila balik malaysia, bila saya rasa tak nak pakai..saya rasa tak selesa n rasa bersalah sgt.. then saya pakai je..n saya taknak pk dah ape yg org lain cakap..diorg ckp bukan2 diorg akan dpt dosa..n kita plak yg dapat pahala sbb tutup aurat kan.. mmg mula2 u akan rasa malu sikit..takut dgn ape yg org keliling akan cakap.. tapi u kena kuat..tanamkan dalam hati..u buat sume ni kerana Allah..kerana u dah insaf n nak kan sesuatu yg terbaik utk diri u..n jgn fikirkan ape yg org lain akan cakap..utk totallay change out wardrobe utk tukar sume baju yang lebih sopan mmg akan mengambil masa..saya pn camtu..sikit2 saya tambah koleksi baju yg lebih sopan n yang tak ketat..tapi skang alhamdulillah after balik dari umrah..I totally changed..only wear jubah n abaya n baju kurung..saya pun pakai jugak baju2 sexy..legging pun saya pakai..tapi saya pakai dalam jubah..hehe..so baju2 sexy2 tu xsemestinya kena buang or sedekah kat org..bleh pakai dalam jubah..if nak pakai jubah la..hehe..aritu masa pergi umrah mmg saya dh bgtau mak, yg saya nak borong jubah banyak2 coz balik nnt saya mmg totally nak pakai jubah aje kt malaysia..tak kisahla org nak kata ape..but actually we should be proud of ourself bila kita dah mampu buat apa yg Allah suruh...good luck for u..insyaAllah..tetapkan dalam hati..and istiqamah..bila dah start bertudung, cuba tanamkan dalam hati pasni ttp akan pakai tudung smpai bila2...cuba n cuba..bila dh biasa mesti akan rasa malu bila rasa nak free hair semula..cuba wat seminggu dulu tgk cmn..pastu sambung lg seminggu..confirm!! pastu mesti u akn pakai tudung smpai bila2.. me duk mekah 2weeks aje..n benda tu dh terbiasa ngan saya..tu yg smpai skang terikut cara masa kt mekah.. good luck tau!

mekaseh all... dah bagi support kat saya. memang my environment a.k.a my friends/family xde bagi full support for this. bukan diorang xsupport, just xintensely support, ade la macam my grandma selalu cakap, tapi just cakap (more to marah sbb me xberhijab, actually) dan my mom pon memang jenis yg xsuka paksa2 anak2 dia, she will be happy to see me wearing hijab someday coz of niat sendiri, i guess...

kekadang memang pelik, bende2 wajib lain bole je buat, cam sholat, mengaji, puasa, tapi why menutup aurat susah sangat? bukan kene menghafal surat2 alquran, bukan kene belajar tajwid, bukan kne menahan lapar dahaga satu hari penuh kan? menutup aurat macam senang je, but why saya belum bole buat bende tue? *sedeh... sedeh...*

but thanks again for every support from you... thanks so much... moga2 do'a saya yang nak sangat menjadi 'kuat' untuk berhijab cepat diijabah Allah. Amin.

salam...
i pon start ngan tak bertudung. pastu on off.
pastu on tapi berlegging bagai...
skrg janggal bila x tutup kepala... malu dah nak pakai legging... tapi kadang2 lengan baju tersenteng jugak, terketat jugak. tapi sdg berusaha utk jadi lebih baik...

semoga awk dibukakan hati... amin...

have a good day dear... :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers