Wednesday, March 16, 2011

Wedding Dreams, Will It Come True? Geram La Plak.



Bloggers,

Every bride to be has their own wedding dream. Maybe some don't, possibly, coz I know a couple that has no wedding dream at all... Suddenly kne kawin in a very short time... Well, let's not think about them. I want to talk about my wedding dreams, your wedding dreams...

Sometimes, I feel so jealous yang some bride to be bloggers can do many DIY stuffs for their wedding. Kira bole jimat banyak jugak. So far, everything still under control, even I know masih banyak lagi bende lum settle. Banyak lagi duit kne kuar. Hufff one time pernah terfikir senangnye jadi orang zaman2 dulu, xbanyak requirement nak kawin. Sekarang banyak sangat reasons nie tue yang buat kita kne spent so much for wedding. Camne nasib orang yang xada duit? Tak leh kawin ke?

Punca masalah nie sebetulnye my parents. No, I'm not blaming them. Let them be. This is their party. Bahagianya parents tengok anak diorang nak kawin, so diorang xkesah nak kuarkan duit banyak2 pon. But sometimes, I feel sooo... I don't know, kesian ke ngan diorang, malu ngan diri sendiri why can't I fund my own wedding?, sometimes ada rasa gak xnak nak habiskan duit banyak seeing there are many people out there yang kelaparan lagi. Instead of habiskan duit untuk kahwin sahaja, why not bagi kat orang2 miskin sebahagian?

Tapi I know, bende nie dah xbole argue lagi ngan parents. Ngan community. Ngan adat. Ngan how we have grown up. BENDE NIE DAH FIXED!

You know when the numbers are still ok for me, I also don't mind. I'll be so thankful that my parents are helping me to build my wedding dreams. But when the numbers reach certain amount that TOTALLY DOESN'T MAKE SENSE, rasa pening, dillemma dah.

Now I really confuse on wedding decoration expenses. 
Normally how much korang spent on it? Especially for wedding kat dewan? 

I totally never thought that decoration would be that expensive. Kenduri kahwin only 2-3 hours then after that you throw everything out and some stuffs we return back to the decor people. Bende yang kita pinjam atau terus buang untuk 3 jam tue bole berharga RM30,000!!! I was shocked! 

Seriously, when my friends started to get married, that was the time I shifted to Malaysia. So, I never heard any story about it before. But then sangat2 terkejut yang dapat quotation untuk decoration for like over RM20k. How could I let my parents spend that much money for 3 hours only then trow those things away to the garbage bins? (like sterofoam, flowers, etc). I really working on this thing now. I really need to get better quotation from other decoration companies (I've been asking 3 companies, they are quoting the same price). I don't know, for me it sounds crazy... Totally crazy...

Doing DIY decoration?
It is sooo impossible as the rules from the dewan, they only give us a list of like 10-15 decoration company to decorate the majlis. If you hire someone else other than the one on the list, they will charge you like... thousands rm too... And it is sooo NORMAL here. Sigh!

 

3 comments:

lalink..u r lucky ade parent yg sudi tolong bab2 kewangan..ade certain family langsung xnk tlg anak masa nak kawin..xde pun nk hulur duit sedangkan mak ayah tahu anak tu tak mampu.. so in ur condition.. cam mak u spend a lot for ur wedding kan.. so discusss lah ngan mak..yg mane u mampu byr u byr la setakat mampu..at least xtak rasa cam dilema sgt.. sebab kita ni bila dh besar.perasaan utk xnk menyusahkan mak ayah tu sgt tinggi kan..huhu..and just hope everything will work smoothly as planned.. kalau ur parent insist juagk nk spend a lot for the wedding..xpe lah nnt dah keje tetap leh la bg duit kat parent bulan2..hehe..

tu la pasal, lalink... setakat wat kad jemputan, door gift, mmg bole settlekan sendiri tapi dah beriben2 ringgit huaaa nak nanges :( nak biarkan parents bayarkan pon entah bole bayar balik sume tue (harap2 hidup nie ada rezeki banyak la, kalau x entah sampai bila berhutang budi ngan parents kan)...

moreover, mcm sedih je if they spend a lot tapi me tahu yang diorang bukan ada pon duit sebanyak itu huhuuu... harap2 la mmg ada rezeki lagi for my family... so far yang lain ok je, just bahagian decoration nie yang buat pening... :(

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers