Friday, March 4, 2011

Kahwin... Korang Habis Duit Berapa?




Satu hal yang selalu saya rasa yang saya nie ada idea yang sangat beza dengan mom ialah pasal budget kenduri kahwin.
Banyak kali saya rasa macam xnak susahkan orang tua, berusaha sangat2 untuk control the budget as minimum as possible, tp last2 nak gaduh plak.
Parents nakkan something yang 'wahhh', while me expecting something 'simple' without losing the essence of marriage.
Macam sediiihh je kalau asyik bingung pasal yang xwajib.

Kalau nak ikut bende yang wajib sahaja, lepas tue nak buat makan2 la jemput sedara mara, kawan2 rapat, jiran, saya ada tengok bole dapat RM 2000 for overall budget.
Ok, let's face the reality... Tambah hantaran, tambah 'extra' sikit, upgrade sini sikit sana sikit, let say, bole la dapat pakej full untuk wedding for RM 10,000? Bole x?

Eitsss, saya cakap mengarut ke?
Berapa ye cost untuk wat kenduri kahwin?

Sebab saya rasa macam budget yang my family buat sangat2 la besar...
Rasa macam kesian kat parents, tapi diorang yang nak.
Cakap sebab saya nie anak perempuan paling besar.
Bole jadi alasan ke?
Masa my brother kawin hari tue pun budget sangat gila (maybe 'gila' in my eyes, not in my parent's eya... or maybe some of you also think tak cukup gila jugak)
Hari tue alasan sebab my brother anak paling besar...

Pastue sekarang saya plak, mom cakap sebab anak perempuan paling besaar, kene buat yang paling grand... Hmmm... macam2 alasan...
Pastue nanti my sister kahwin, nanti cakap plak sebab my sister tue mmg anak kesayangan my parents. Nanti cakap plak kne buat yang grand plak...

Then adik bongsu nanti kawin, bole gak bagi alasan sebab dia anak paling bongsu, kne la buat 'penutup' yang grand jugak...

So in short, everytime anak dia nak kahwin, kne buat kenduri besar2?
Adooiii nak fikit kan bende nie peniiinnnggg sangat...
Tapi my parents cakap xpayah pening, diorang pon x pening...
Rezeki bole dicari, diorang cakap (ye la... tp jangan la hambur2kan cam tue)
Susah la nak argue pasal bende nie ngan diorang...

Amek positive nyer, diorang sayangkan anak2 diorang la...
It's just, I pon sayang kan diorang, xnak menyusahkan...
Saling sayang menyayang nie yang selalu buat kitaorang argue pasal wedding budget.

Korang, normally kalau dekat dewan wedding tue habis berapa banyak duit yer?
Seriously, risau la over budget...
Even some people mmg habiskan budget yang lebih kurang ngan saya,
Tapi saya xpunya pokok berduit :D So, macam over budget lak nie...

3 comments:

akak, tak nak pakai hotel ke? kalau ikut kat kuching ni, biasanya hotel sediakan dewan sekali dengan pelamin dan makan...dia charge ikut menu makanan kita...siap dpat free untuk pengantin tidur semalam di hotel tu....


New Entry: [Gambar] SNSD a.k.a Girl Generation di Bako

ok la tu parent u nk tlg support.. diorg just nak celebrate ngan sanak saudara n friends tu ...once in a while kan anak2 dia kawin..bukan hari2..hehe..nnt say thanx la to them..coz byk tlg n berkorban for the wedding..

@zahidah: dah dapat kat hotel gak, but still tambah duit nie tue memang mahal sgt :(

@waalllaa!: yes, im sure someday i will be very thankful to them, sekarang nie je rasa macam banyak sangat duit kne kuarkan, cian kan dia orang...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers