Thursday, December 22, 2011

Travel Bogor: Puncak Pass & Masjid Atta'awun


Asslamualaikum, bloggers...
Rasanya sedikit pelik setiap kali Ms Red Ribbon mesti menjawap soalan customer Travel ke Bandung pasal azam mereka nak singgah ke Masjid Atta'awun, Puncak Pass Bogor.
Bukan apa, sudah lama Ms Red Ribbon xsinggah ke sana.

Few years back, late 90-s sampai 2003 almost once a month Ms Red Ribbon bole lalu dan singgah kat masjid yang paling femes kat Puncak nie.
Masa tue dari Bandung ke Jakarta belum ada highway macam sekarang, so u kne amek jalan kampong biasa yang 'memaksa' kita untuk melewati Puncak Pass Bogor nie.
Sekarang dah ada highway 2 jam Jakarta-Bandung, dah xlarat nak drive lalu kampong2 which takes about 4-5 hours dari Jakarta ke Bandung.


Apa speselnya Puncak Pass Bogor?

Masa dulu bandar Bandung masih menjadi bandar yang sangat jauh untuk didatangi dari bandar Jakarta, ramai orang Jakarta yang spend weekend diorang kat Puncak Pass nie.
Luckily my dad's company punye la villa kat situ, so 3 bulan sekali ada la kita melancong ke Puncak Pass and spend a nite or two kat sana.


Normally, villa2 kat Puncak Pass nie lebih kurang macam gambar kat atas.
Banyak dibuat dari batu2...
Pastu kat dalam rumah ada fireplace coz kita memang kne beli kayu bakar dan duduk2 bersama ahli keluarga tiap malam kat depan fireplace coz udara sangat sejuk.
Xlupa plak bawa marshmellow dan jagung manis untuk dibakar dan makan ramai2 :)
Perasan duduk kat Europe hehe...

Tapi dah masuk Y2K me rasa kawasan Puncak Pass nie dah xberapa sejuk.
Kat area yang sangat tinggi, betul2 on top, mungkin masih sangat sejuk.
Tapi area villa kat bawah, which happened to be sangat sejuk before, me pernah gak berpeluh tengah hari sebab matahari dah terik sangat dan malam pernah gak xsempat nak nyalakan fireplace tue coz not cold enough for us to do so.

Ape tue masjid yang femes kat Puncak Pass?


Daripada Jakarta ke Bandung atau Bandung ke Jakarta, kalau xikut highwa la yer, pasti kita akan lalu Masjid Atta’awun ini.
Area Puncak Pass nie memang terkenal dengan kebun teh-nya, hmmm... mungkin bole katekan lebih kurang macam Cameron Highland kat Malaysia.
Masjid nie nampak megah je dari kejahuan, sebab letaknya yang tinggi, diantara bukit. 
Kalau korang berhenti kat masjid nie dan turun dari kereta, sejuukkk sangat angin meniup, sebab masjid nie ada di ketinggian 2,000 meter dari sea level.


Dinding dari masjid nie dominated by glasses, kalau korang masuk nak sembahyang, nampak la pemandangan kebun teh yang sangat luas. 
Sejuk je mata memandang.


And, as usual kat Indonesia nie, ada je ramai orang, kat situ la orang akan buka perniagaan.
Pada halaman/parking lot masjid nie banyak orang berniaga makanan dan souvenir.
Time public holiday lagi ramai yang berniaga, nampak sangat serabut dan korang kne pandai2 pilih jangan sampai kena ketuk harga yer...
Kalau nak makan, Ms Red Ribbon nyer favourite makan jagung manis bakar (macam kat Tangkuban Perahu Bandung), Indomie rebus panas, bakso, ngan bandrek/bajigur (minuman panas khas sana). 
Harga makanan dan souvenir pon murah je, contoh satu mangkuk baso biasanya mereka jual Rp 10.000,- atau dalam RM 3.50, ubi madu manis pon harga sama untuk tiap kg.

Kalau nak makan berat, bole check restaurant ini:


Nie diantara yang paling femes, mungkin bukan restaurant yang tercantik tapi restaurant nie la yang ada kat tepi jalan dan betul2 kat Puncak Pass (means betul2 on top of bukit), selepas restaurant nie jalan akan terus menurun.
Harga akan slightly expensive, tapi me rasa untukdapatkan experience nie, harga masih cukup berbaloi dan masakan pon sedap jer (masakan sunda yer)


Kalau u berhasil dapatkan meja kat tepi jurang tue memang paling best, bole la tengok pemandangan kebun teh...
Sambil makan juga bole sesekali tengok orang wat paragliding sebab tempat nie memang femes untuk orang wat sport lasak yang satu nie...

TAPI, OH OH TAPI...
JANGAN PERGI ON WEEKEND!


Weekend kat area nie akan bermula hari Jumaat selepas working hour sampai hari Ahad.
Eventho dari Jakarta hanya 1 jam sahaja, tapi kalau dah stuck on weekend traffic jam, bole la menangis, bole jadi 7 jam kalau xcaye!!!
Kalau nak pergi Sabtu kne take note traffic akan dibuka untuk naik ke Puncak Pass daripada Jakarta (one way) sehingga traffic turun dari Puncak ke Jakarta akan ditutup (korang akan terpaksa duduk berjam2 dalam kereta untuk tunggu line dibuka balik)
Kalau hari Ahad plak, traffic naik ke Puncak dari Jakarta yang akan ditutup, dan traffic turun ke Jakarta akan dibuka untuk menyelesakan pelancong2 untuk balik ke Jakarta.
Tengok la gambar kat atas tue, traffic tengah jam berpuluh2 kilometer...

Dekat area Puncak Pass Bogor nie juga ada zoo paling femes kat Indonesia (Taman Safari), pastue ada danau/tasik yang cantik dan bole berubah warna, tempat pemandian air panas, dan banyak lagi tempat percutian ala2 kampong yang me rasa korang xbole spend satu hari je kat area sini.
Nanti Ms Red Ribbon akan cite2 lagi...
Kalau nak berehat dan berleisure, di sinilah tempatnye.
Tapi kalau in a rush better avoid ikut jalan sini.
From Jakarta-Bandung, better amek highway :)


SENARAI ENTRY TRAVEL KE BANDUNG 
ADA KAT SINI


PS: Ok, skrg betul2 rindu nak pegi Puncak. Nanti nak belek2 gambar kat Puncak Pass dulu masa kecik, bole la tepek sini. Sebab semua gambar nie dari Mr Google je :)


twitstamp.com

0 comments:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers