Tuesday, May 10, 2011

My Wedding Prep: Cerita Songket Family & Songket Pengantin

Dear bloggers,

Remember sometimes ago saya cite pasal saya beli kain songket untuk baju pengantin nanti? Lepas tue last last kain songket tue xnak pakai, tukar ngan kain songket my mom yang dah 20 tahun dia simpan???

Why?

Ini la alasannye:


ini la kain songket seragam untuk family, ada kaler blue, brown, red, orange, green, etc etc....
And what's so surprising was.... jenis kain sama ngan kain songket yang saya beli untuk resepsi kawin saya nanti! Untuk sarong kebaya pengantin!

Hmmm... bukan ape... I want something different... 
Pengantin kne la lain... xkan sama ngan tamu kan?

Ok... ok... saya mengaku...
Hari tue masa beli kain untuk baju kebaya, tetibe terfikir instead of pakai sarong batik, why not pakai kain songket. Coz I'm going to marry Melayu man, bole la campur2 adat sikit... Then tetibe terjumpe la satu kain songket yang jenis kainnya sangat xspecial nampak... ok je... dia jual per meter... you know la kain songket yang betul2 handmade sangat2 mahal dan dah jadi satu sarong, bukan diorang jual meter by meter. Tapi disebabkan hari tue beli kain kebaya, why not la sekali beli kain songket tue... murah jer hehe RM8 per meter :D hehehe kononnye nak jimat, baru la skrg saya tahu kalau kain tue kain standard untuk seragam family. Mak andam dah siapkan kain2 songket untuk family.

Lepas tengok kain2 songket seragam tue, saya balik umah. 
Kecik hati.
Pengantin akan pakai kain songket yang sama ngan family & wedding committee (kawan2 mom)?
Nak beli sarong songkat handmade... Fuyoohh mahal...
Nak pinjam from my andam, dia xpernah lagi handle wedding orang Melayu, so xada seragam kain songket. Baru sekarang nie dia sengaja beli kain2 tue special for my wedding...


Tapi...
Alhamdulillah, mom cerita la yang dia ada kain songket handmade, dah 20 tahun dia simpan.
Dulu masa saya masih kecik (me baru je tadika) my family duduk kat Palembang (I was born there too)
So kat sana ramai orang buat duit ngan buat songket handmade...
Kat sana la mom beli kain tue, dulu pon harga dah berjuta2 rupiah, duit zaman dulu tau!
Since mom kenal orang tue, so bole bayar angsur...
Sajer2 sebab kesian kan ngan jiran, eventho mom pon xpakai kain tue...

Tapi memang jodohnye, saya nak kahwin ngan orang Melayu, 
So last2 saya lah yang akan pakai kain songket tue, mommy :)
Kalau kahwin ngan orang Jawa memang confirm xpakai songket hihihi...


Kain nie agak lain dari kain songket yang saya beli permeter...
Sangat cantik with gold threads...
Saya rasa xbole jahit nie, sangat keras...
Nanti memang akan disarongkan je, xjahit...
It comes with selendang dan selendang tue akan jadi kain sampin Mr Red Ribbon :)
So kita pakai pattern sarong yang sama :)

So that's about it. 
Cerita pasal songket menyongket :D
Dan sekrang me confuse nak campurkan adat Sunda + Melayu + Moroccan/Arab.
Seriously confuse!









twitstamp.com

0 comments:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers